האם טכנאי מזגנים צריך הסמכה מיוחדת?

התחום של טכנאי מזגנים ומערכות קירור בישראל עומד לקראת מהפכה, אשר תחייב את אנשי המקצוע להחזיק ברישיונות מטעם משרד העבודה. הנה כל מה שאתם צריכים לדעת על החוק החדש, ההסמכות והלימודים

אין מחלוקת לגבי החשיבות של מזגנים ומערכות קירור במדינה חמה כמו שלנו. האקלים מזמין רבים להיכנס לתחום, בידיעה שלא תחסר עבודה, בין אם בהתקנת ותיקון מזגנים בבתים ודירות או בתחזוקת מערכות קירור תעשייתיות.

במשך שנים, התשובה לשאלה בכותרת הייתה "לא". גם בעת כתיבת שורות אלה, לא נדרש שום רישיון מיוחד כדי לעסוק כטכנאי מזגנים בישראל, אך כל זה עומד להשתנות.

עוסקים בתחום ורוצים להמשיך לפעול כחוק? חושבים להיכנס לתחום? זה זמן להתכונן לרפורמה הצפויה.

אילו הסמכות טכנאי מזגנים צריך?

עד כה, הייתה רק הסמכה ספציפית אחת שטכנאי מזגנים נדרשו להחזיק, וגם אז – רק אם התכוונו לבצע עבודות חשמל שאינן קשורות ישירות ליחידות המיזוג, כגון פתרון תקלות חשמל או החלפת שקעים. במקרים כאלה, טכנאי או טכנאית נדרשים להיות בעלי רישיון חשמלאי מורשה. 

כעת ענף המזגנים כולו יוסדר, וטכנאים יצטרכו הסמכות מסוימות כדי לעבוד עם מערכות ברמות שונות. למעשה, טכנאי מזגנים וקררים יהיו בדיוק כמו בעלי מקצועות אחרים שלא רשאים לעבוד ללא רישיון מטעם משרד העבודה, ואף יהיו מפוקחים על ידו.

הרפורמה מתבצעת, בעקבות חברות של המדינה באמנה בנושא איכות הסביבה, שכחלק ממנה היא מתחייבת להחליף גזי חממה מזיקים בגזים ידידותיים יותר. הגזים אשר עומדים להיכנס לשימוש אמנם בטוחים יותר, אך גם יותר מסוכנים, ולכן השינוי המתבקש הפך לקריטי.

אילו הסמכות אפשריות למערכות קירור?

ישנן ארבע הסמכות אפשריות:

  • רישיון דרג 1 – הסמכה לביצוע עבודות התקנה, אחזקה ושירות למתקני קירור ומיזוג אוויר עד (5TR (18KW – מרבית המערכות הביתיות (מקררים ומזגנים).
  • רישיון דרג 2 – הסמכה לביצוע עבודות התקנה, אחזקה ושירות למתקני קירור ומיזוג אוויר עד (20 TR (70KW – כלומר קורס טכנאי מזגנים דרג 2 מקנה מידע על כלל המערכות הביתיות וחלק מבין מערכות המיזוג המסחרי והתעשייתי.
  • רישיון דרג 3 – הסמכה לביצוע עבודות התקנה, אחזקה ושירות למתקני קירור ומיזוג אוויר ללא הגבלה – כלל המערכות הביתיות, המסחריות והתעשייתיות
  • הסמכת קררים – לטיפול בחומרי קירור וניהול גזים דליקים למערכות קירור בדרגת בטיחות a2l,a3.

מלבד הסמכות אלה, כמובן שטכנאים עשויים לקבל הכשרות ספציפיות אם הם עובדים בחברה מסוימת ונדרשים לידע מיוחד על הדגמים והמערכות הספציפיות של אותה חברה.

מה ההבדלים בין טכנאי מזגנים לקרר?

ההבדל העיקרי בין טכנאי מזגנים למומחה בגזי מערכת קירור (קרר) נעוץ בתחום ההתמחות שלהם. קררים מקבלים הכשרה מקיפה לגבי חומרי קירור, כולל הגז R32 שעומד להיות הסטנדרט. 

בחודשים הקרובים, כל מתקני הקירור ומיזוג האוויר שיגיעו לארץ יפעלו עם גזים שמזיקים הרבה פחות לאטמוספרה ולסביבה, אך באותה מידה גם דליקים ונפיצים יותר. לכן, טכנאים שכבר עבדו בתחום ואפילו עברו הכשרות בתור קררים יצטרכו ללמוד כיצד לטפל בגזים החדשים ולמחזר אותם.

איפה ניתן ללמוד להיות טכנאי מזגנים?

עם הרפורמה בענף, כעת אין ברירה אלא ללמוד במוסד שמוכר על ידי משרד העבודה, מפתח תוכניות לימודים בהתאם לפיקוחו ומעניק תעודות מטעמו. 

מכללת אינטק היא המובילה בתחום, וצברה מוניטין רב כמוסד שמעניק את כל הכלים הנדרשים לתעסוקה וקידום בתחום.

אצלנו תוכלו לקבל את כל ההכשרות, עם או בלי ניסיון קודם. אם כבר צברתם ניסיון, אפילו אם הוא רב ועשיר, חשוב להבין שעיסוק כטכנאי מזגנים ללא רישיון, לאחר השינוי, היא עבירה פלילית.

בואו ללמוד קורסים טכנאי מיזוג בדרג 1, 2 או 3, או לחילופין קורס קררים, והיכנסו בשער שלכם לקריירה מצליחה ויציבה. 

 

קורסים שאולי יעניינו אותך

צור קשר

למידע ועלויות השאירו פרטים
או חייגו עכשיו 072-2463233

גם בווצאפ

צור קשר

חייג עכשיו 072-2463233

דילוג לתוכן